Onsdag 8 April 2009

Marit says, fuck ekologiskt!

Av Maths Enocsson

 

”Du vet förr i tiden var folk dumma i huvet nå så djävulskt”, där har ni folklivsforskaren Job Anderssons stående replik i P3:s humorhöjdare Mammas Nya Kille. Så vad säger man då om människan nu för tiden? Den moderna människan, det vill säga konsumenten, som i ämnet miljömedvetenhet slår nya personliga bottenrekord i princip varje år? Dum i huvet, nåt så djävulskt.

 

Det räcker gott att någon sätter ett klistermärke på ett äpple för att vi ska tro att vi minsann drar vårt strå till stacken i kampen för att rädda vår planet undan miljöförstöringsapokalypsen. Så länge det står ”ekologiskt odlad” på klisterlappen fortsätter vi med nyköpt miljöalibi att slänga flera kilo fullt ätbart livsmedel i veckan och styr planeten rakt mot avgrunden. Gud förbjude att vi skulle avvika en endaste millimeter från vårt invanda konsumtionsmönster. Vi måste ju fortsätta handla, annars går ju ekonomin under. Eller? Vad inträffar först, evig recession eller evigt mörker? Eller tänk den här tanken då: vad ska du med högkonjunktur till om du inte kan andas? My God, säger kinesen som kommer till Sverige som utbytesstudent och ser blå himmel för första gången i sitt liv. Han blev nästan religiös han. Där har du ett skrämmande framtidsscenario som redan existerar i andra delar av världen. På SAMMA PLANET liksom, hajar du?

 

Enligt samma lobotomerade logik köper vi nya ”miljöbilar” (snacka om oxymoron) som släpper ut en aning mindre koldioxid per kilometer än genomsnittsbilen, på så sätt kan vi fortsätta köra till affären som ligger en kilometer bort och köpa en liter ekologisk mjölk. Att halvera utsläppen i exemplet ”hej jag har en bil vad tycker du jag ska göra för miljön” är så här enkelt: behåll den gamla smutsiga bilen och kör tusen mil per år istället för tvåtusen. En förändring i beteende som väldigt många bilister lätt skulle kunna göra utan att på något sätt göra avkall på vare sig upplevd livskvalitet eller trygghet. Tvärtom skulle många feta rövar naturligtvis bara må bra av att ta en promenad till affären istället, men se vårt konsumtionsstyrda samhälle kommer aldrig att uppmuntra till beteenden som styr konsumenten bort från ökad konsumtion. Motion måste du ju köpa fattar du väl, antingen på gym eller från TV-shop. Jag går förbi ett gym nästan varje dag på min standardrunda med barnvagnen och förundras varje gång över hur många bilar som står på parkeringen. Vi förtjänar ta mig fan att bli utrotade.

 

Okej, till konsumentens försvar bör framläggas att det inte är så lätt alla gånger. Budskapen har varit många och förvirrande. För tre år sedan köpte jag till exempel en etanolbil i tron att jag gjorde något bra för miljön. För tre år sedan VAR etanolbilar bra för miljön, enligt de flesta experter, sedan visade det sig plötsligt att jag i princip mördar fattiga barn när jag kör omkring med min bil. Det är knappt så man vågar köra fram till pumpen med blått handtag nu för tiden. Dum i huvet är jag, nåt så djävulskt. Men jag promenerar åtminstone till affären när jag köper snus.

 

Det är dags att fatta det här nu, vi konsumenter måste ta ansvaret att ta reda på fakta. Politikerna verkar nämligen inte göra det åt oss. Och den enkla men bistra sanningen är att det är överkonsumtion med påföljande transporter och förpackningshysteri och avfallshantering, inte odlingssätten eller co2-halten per kilometer, som är den stora boven. Men vi är så totalt indoktrinerade av konsumtionssamhället att vi tror att det går att köpa sig fri från skuld, när köpandet i själva verket är beteendet som satt oss i knipan.

 

När det gäller till exempel ekologisk mjölk, den största ekologiska produkten i Sverige, så försöker producenterna slå en massa blå dunster i våra ögon genom att hysta ur sig floskler om naturens egen balans och ekologisk harmoni, men när väl mjölken har lämnat kossan så hämtas den med samma dieseldrivna tankbilar och genomgår samma förpackningsprocess som den vanliga mjölken. Vari ligger miljövinsten? Kossan mår lite bättre och du är så jävla lurad igen.

 

Om vi överhuvudtaget skulle närma oss konceptet miljömedvetenhet när vi köper mjölk så skulle den väl åtminstone tappas från kran i återanvända kärl som vi själva tar med oss. Och den skulle förstås alltid produceras i närheten av där vi bor, så att transporterna minimerades. Har du koll på var din ekologiska mjölk produceras? I Skåne till exempel hämtade man ett tag ekologisk mjölk från Gävle, 80 mil bort, för att möta efterfrågan. Sen har man mage att marknadsföra både sig själv och produkten som ett miljövänligare alternativ. Den skåning som handlat ekologisk mjölk från Gävle hade i själva verket gjort mindre åverkan på miljön om han hade köpt vanlig mjölk, men det är ju förstås en sanning du aldrig lär få höra från företaget ifråga. Skåne-mejeriers informationschef Sven-Olov Lööv konstaterar krasst att "transporterna är en hake" men att man "får väga det ena mot det andra". Vad är det som i det här exemplet väger upp de miljövidriga transporterna Sven-Olov? Ingenting annat än er egen profit. Det är ju så jävla dumt så man baxnar.

 

Jag har väntat länge på att någon ska komma ut och slå näven i bordet. Någon som kan sätta kraft och trovärdighet bakom orden, ett sanningsvittne som kan ge de kommersiella krafterna en match. Och aldrig trodde jag väl att jag skulle sätta mitt hopp till en folkpartist, men när Marit Paulsen går ut i DN och dundrar ”Dags att slakta den heliga ekologiska kossan” så flimrar det åtminstone till i den synaps i min hjärna som för länge sedan lagrade en föreställning om mina drömmars miljö-Messias. Hennes budskap är kristallklart: sluta gå på bluffen, ekologisk odling kommer inte att rädda planeten.

 

Det Marit menar är att ekologisk odling håller alldeles för låg effektivitet för att kunna försörja oss, det finns helt enkelt inte tillräckligt mycket odlingsbar mark på jorden. Skördarna från ekoodling ger från hälften till tre fjärdedelar av den skörd som konventionell odling ger. Hittills har vi i västvärlden kommit undan med det här, eftersom större delen av jordens befolkning har tvingats leva i en helt annan och mycket bistrare verklighet som kallas utvecklingsland (du vet, matbrist och sånt). En bistrare men också långt mindre utrymmeskrävande verklighet. Men nu kommer Indien, nu kommer Kina, och om alla dessa människor tar sikte på genomsnittssvenskens konsumtionsbeteende så lär himlen förmörkas innan Saab hinner gå i konkurs.

 

Jaha (din jävla Messerschmidt), tänker du, och vad ska vi göra istället för att köpa ekologiskt då?  Ja vi kan ju börja med att ta en titt i soporna och kolla hur mycket mat vi slänger varje dag, och sedan dra den enda rimliga slutsatsen. Det vill säga vi ska sänka konsumtionen genom att öka utnyttjandegraden av det vi redan köper. Jag upprepar, VI MÅSTE SLUTA SLÄNGA MAT! Förutom att göra en betydande miljöinsats (mindre livsmedel som ska paketeras och transporteras, mindre avfall som ska processas) så sparar vi dessutom pengar. Win-win, you know. Ska det vara så svårt att fatta? Nej, tänkte väl det.



16 kommentarer till “Marit says, fuck ekologiskt!”

  1. Onsdag 8 April 2009

     moisthlm skriver:

    Jag håller helt med om att vi måste sluta slänga mat. Jag gör det själv för mycket, är dåligt på att planera. Däremot tycker jag inte att resten av resonemanget håller. Eftersom vårt samhälle baseras på krass ekonomi (och lär fortsätta att göra det under överskådlig framtid) kommer det inte att ske någon teknisk utveckling om vi inte lägger ett värde i miljövänlighet. Kanske är det i dag i vissa fall en chimär, men utan att börja kommer vi aldrig längre än till olja och kol.

    Riktigt effekt blir det så klart bara om konsumtionsmönster och beteendeförändring går hand i hand. Det ena behöver ju verkligen inte utesluta det andra, även om du verkar dra den slutsatsen. En miljöbil som bara används hälften så ofta. Lite mindre mat, men av bättre kvalité.

    Sen är det ju ett generellt problem, som vi varken löser med ekologisk mat eller utan, att vi helt enkelt är för många på jorden. Det är varken rimligt eller hållbart. Frågan vem som ska sluta föda barn eller begå seppuku är emellertid fortfarande oklar. Jag röstar så klart på någon annan.

  2. Onsdag 8 April 2009

     Mattias skriver:

    Jag har aldrig köpt kravmärkt mat för miljöns skull, utan för att jag inbillar mig att det inte är lika mycket skit i den. Fast som du nästan skriver, vad spelar det för roll när himlen förmörkas, gräset gulnar och kossorna dör. Och när jag ändå äter tillsatsfylld mat i lunchrestaurangen varje dag.
    (Jag läser “Vägen” just nu. Hemsk bok. Det är så det kommer sluta…)

  3. Onsdag 8 April 2009

     Hanna skriver:

    Maths, jag håller med dig delvis. Men jag vet inte, “Kossan mår lite bättre”, eh ja, just det. Jag tycker nämligen att vi som medvetna konsumenter inte bara ska se till att låta bli att slänga mat utan även försöka ta ett ansvar för hur “maten” blir behandlad innan dess. Marit själv har ju kämpat för att köttdjur ska behandlas bättre och faktum är att ekologisk mjölk smakar precis likadant, men skillnaderna är ett par stycken. När kon får kalvar får kalvarna faktisk stå med sin mamma och dia henne, inte få mjölken ur en hink med spene. Korna få gå ute. Inget konstgödsel eller besprutningar av grödorna. Detta leder i sin tur till ett par saker, till exempel det du tar upp, nämligen att jorden inte räcker till när vi inte bombar marken för att högprestera. Ett slags moment 22 kanske.
    Slutligen tycker jag iaf att det är skönt att folk har börjat bli lite miljömedvetna. Även om vi inte kan rädda världen på en kvart tycker jag det är rätt skönt att tom min gamla pappa insett att något måste göras. Om det är genom att släcka lampan en timme eller köpa ekomjölk, det vet jag inte. Men ibland är det trots allt skönt att folk i alla fall FÖRSÖKER. Gillar dina inlägg skarpt btw. Glad Påsk!

  4. Onsdag 8 April 2009

     knivtid skriver:

    Den största miljöboven och energislukaren när det gäller föda på den här jorden är köttindustrin. Om nu fler vill satsa på en hållbar lösning för framtiden så måste människor börja äta mindre kött, så är det bara. Att avstå helt är ännu bättre men tyvärr en utopi utan dess like, även om det vore häftigt i min värld.

    Så ät mer vegetariskt och dra ner på din levnadsstandard. Vi är oerhört bortskämda och giriga, människans dystra natur. Men det börjar hos en själv och ingen annanstans.

    Ha en glader påsk.

  5. Onsdag 8 April 2009

     Maths skriver:

    Moisthlm: Nej, det ena behöver sannerligen inte utesluta det andra, men när jag ser mig omkring så ser jag människor som, genom att köpa sig ett miljöalibi, undviker att anstränga sig ytterligare. Däri ligger faran med produktifiering av miljömedvetande, vilket näringslivet sysslar med. Somliga, troligen de flesta, menar att miljöbilar och ekologiskt odlad mat är tecken på att befolkningen börjar tänka rätt, jag menar alltså tvärtom. Det är enkla och alldeles för verkningslösa små köttben som näringslivet kastar åt oss så att vi ska blunda för det som egentligen händer. Jag kan ha fel, det vore skönt om det var så, men än är jag inte övertygad.

    Mattias: Det är säkert mindre skit i kravmärkt mat, vilket är bra för din kropp. Men med tanke på din ölkonsumtion vet jag inte om det spelar någon roll, hehe.

    Hanna: Precis, konsumenten bör ta ansvar. Precis som jag också skriver. Om alla kan må bra på kuppen, kossor som människor, så vore det ju bra, men det är desvärre en utopi. Det jag vänder mig emot är den falska marknadsföringen runt ekologiskt odlad mat, att kraven på att få kalla sin produkt ekologisk är så löjligt låga (t ex ställs inga krav på hur livsmedlen transporteras eller paketeras) lämnar en fadd eftersmak i min mun. Visst är det skönt att folk försöker, självklart, men min uppmaning till folket är att ta reda på hur saker och ting fungerar och inte bara köpa ett alibi och sen låta bli att anstränga sig ytterligare. Glad påsk för tusan!

    Knivtid: Jepp, jag vet att du har rätt och det smärtar mig eftersom jag är en köttälskare av stora mått. dra ner på levnadsstandarden ser jag inga större problem med, jag har levt skralt förut och klarar av det igen. Men att sluta äta kött.. det blir fan så tufft. Glad påsk!

  6. Torsdag 9 April 2009

     Kalle skriver:

    Nej, det spelar ingen roll om du slänger mindre mat. Inte heller om du släcker lamporna en timme, eller köper “energilampor”.

    Om du sparar pengar genom att planera matinköpen bättre, eller genom att tänka över din elförbrukning så leder detta bara till att du får mera pengar över till annat. Pengar som du kommer att konsumera.

    Resursförbrukningen följer BNP. Våra kylskåp och frysar drar något i stil med en tiondel så mycket som de gjorde för 20 år sedan, tror du att elförbrukningen gått ner för det? Näpp, elförbrukningen följer BNP. Om en fabrik får korn på en ny maskin som drar hälften så mycket el som den dom har, så köper dom två sådana maskiner, och kan producera dubbelt så mycket för samma elkostnad.

    Mat, väskor, el, kläder, mobiltelefoner — det spelar ingen roll vad man sparar in på — de pengar som sparas in på något används till annat. De hjälper heller inte att sätta in pengarna på banken — banken lånar ut pengarna till andra.

    Det enda sättet att slippa undan är att skicka pengar till utvecklingsländer. Så att dom också kan börja förstöra planeten :)

  7. Torsdag 9 April 2009

     Maths skriver:

    Kalle: Och folk brukar kalla mig dysterkvist.. Nåja, att släcka lampor en timme tror jag inte heller på, lika lite som jag tror på proteströrelsen “bär en röd tröja idag för att sympatisera med buddhistmunkarna i Burma”. Det blir bara alibin som hindrar folk att anstränga sig ytterligare. Det du pekar på är konsumtionssamhällets grundbult, det vill säga vanföreställningen om att vi tror att vi måste konsumera konstant för att bli lyckliga. Så jag föreslår att vi börjar med att avskaffa konsumtionssamhället, det lär inte gå att rädda planeten annars.

  8. Fredag 10 April 2009

     Din vän i viken skriver:

    Shop until you drop baby! men gör det ekologiskt. Skall ut och fiska mig en ekologisk torsk nu. För att komma till båten kör jag min alluminium-sexa på maximala varvtal. På vägen hem ska jag se till att köpa mig en ny topp (nått blommigt nu till våren) och sen ska jag köpa mig en liten barnarbetsplockadcacomjölkchokladsnegerboll. Väl hemma är jag säkert litet kall. Eftersom jag inte källsorterar utan istället bränner allt som kan brinna i min egen lilla spis, avslutar jag kvällen med en liten plast-gummibrand för att värma kåken. Vafalls? fel? är det bättre att skicka skiten till Elfenbenskusten så de bränner det där? jag tar hand om min skit själv och sprider sakta ett litet svart moln över mina kära grannar på påskafton. Funderade en kort stund, 1/10 dels sekund, på att gå över till miljödiesel till båten men fick sån skrattkramp i magen att jag blev tvungen att ge upp. Är det någon som vill ha några bättre begagnade uranstavar som jag har i källaren? har en egen liten slutförvaring där men funderar på att sälja vidare till tredje världen (Stockholm). Ni må hyckla, men jag? icke

  9. Fredag 10 April 2009

     Manzuri skriver:

    Jag håller ett krampaktigt tag i mina ekologiska kravmärkta varor.
    I den lokala Ica Kvantum butiken tar man hårt på att det ska vara närproducerat. När Arlas ekologiska mjölk inte räckte till och skulle behöva transporteras, ja då bytte man ut hela sortimentet (till geflekvarns, möjligtvis?). Paren i medelåldern stod i en stor flock framför mejerivarorna. “VAR ÄR VÅR MJÖLK!?”

    Jag väljer att se det som ett litet steg mot en bättre värld, inte som att köpa sig ett samvete.
    Det går ju att dra paralleller till jämställdhetsdebatten. Vi kanske inte har kommit hela vägen, men det går ju framåt?
    Och angående den lyckliga kossan. Jag tänker mer på transporter, bekämpningsmedel, och genmodifiering, på djurens foder som kommer av lokala och kanske till och med förnyelsebara resurser.

    Ta nu inte detta ifrån mig. :-)

  10. Fredag 10 April 2009

     Maths skriver:

    MinväniViken: Men du har ju faktiskt en segelbåt, det måste ju vara det mest politiskt korrekta transportmedlen av dem alla. Såvida du inte, som en annan “seglare” jag känner, alltid kör för motor och inte ens bryr dig om att rigga storen. Han kunde lika gärna köra utan mast.

    Manzuri: Visst, vi kan prata om jämställdhet. Tycker du inte, som jag, att det går väldigt långsamt framåt där också? Problemet med miljöförstöring och dess eventuella lösning är att det inte finns tid att vänta på en långsam teknisk utveckling. Alla dessa fabriker, alla dessa långtradare, alla dessa sopförbränningsstationer, alla dessa bilar, de finns till av en enda orsak: vår konsumtion. Närproducerat är bra, resten ska jag inte ta ifrån dig.. lovar.

  11. Fredag 10 April 2009

     Din vän i viken skriver:

    Vad jag ville säga är väl att jag är hjärtligt trött på debatten som sådan. Jag ser detta med “ekologiskt” som två saker: 1. Ett sätt att skapa dåligt samvete (se lutheranskt leverne), utan att man direkt kan göra så mycket åt det = i min värld går detta bort (men visst gnager det litet). 2. Grundproblemet är som vanligt kapitalismen. Denna kan inte hantera sådana här saker. I varje fall inte med bra hastighet eftersom dagsläget inte är en balans mellan köpare - säljare. Konsumenterna är inte förenade och starka på samma sätt som producenterna. Dimridåer skapas det många av och jag tror dessvärre inte många bryr sig om att stenskivan de köpt till köket är torrslipad av barnarbetare i Kina, gitarren som är så billig (och skitbra) är målad av samme barnarbetares kusin, och det min vän, utan skyddsmask. Vill man bry sig dyker väderkvarnarna upp. Kom igen Sancho, upp på åsnan! Kakaobranschen kan man läsa om just nu, spårbarhet saknas så ingen vet vem som plockade bönan från början. Samma sak i bomullsbranchen, spårbarhet saknas. Satt och talade med en ungdom som helt allvarligt påstod att hon brukade köpa en topp till en fest och därefter slänga den istället för att tvätta, de är ju så billiga! vojne vojne det är sannerligen synd om människan.

  12. Fredag 10 April 2009

     Anonymous skriver:

    MinväniViken: Ja där är vi ju rätt överens. Frågan som ruvar bakom min text lyder “Kan vi vända trenden och konsumera mindre i ett konsumtionssamhälle”, och jag ser inga tecken på att detta skulle vara genomförbart. Dels beroende på kapitalismens förföriska kraft, dels beroende på att motståndet, som du säger, är för klent. Miljörörelser typ Greenpeace marginaliseras och utmålas mer eller mindre som verklighetsfrånvända galningar, vilket många av dem också är. Lösningen är att ta miljömedvetandet till Svenssons farstukvist, för vi är många och vi skapar stor förödelse. Hur gör man det? Ja, inte fan är det genom att köpa ekologiskt iaf. Någon slags revolution, det är alltid där man hamnar till slut.

  13. Fredag 10 April 2009

     Maths skriver:

    MinväniViken: Ja där är vi ju rätt överens. Frågan som ruvar bakom min text lyder “Kan vi vända trenden och konsumera mindre i ett konsumtionssamhälle”, och jag ser inga tecken på att detta skulle vara genomförbart. Dels beroende på kapitalismens förföriska kraft, dels beroende på att motståndet, som du säger, är för klent. Miljörörelser typ Greenpeace marginaliseras och utmålas mer eller mindre som verklighetsfrånvända galningar, vilket många av dem också är. Lösningen är att ta miljömedvetandet till Svenssons farstukvist, för vi är många och vi skapar stor förödelse. Hur gör man det? Ja, inte fan är det genom att köpa ekologiskt iaf. Någon slags revolution, det är alltid där man hamnar till slut.

  14. Fredag 10 April 2009

     Din vän i viken skriver:

    Äntligen, precis det jag vill ha. Inget halvjumt diskuterande längre. Jag blir lika glad varenda gång oförätter kommer idagen. Bra, mer sånt, visa kapitalismens rätta ansikte. Bra Wanja, avgå inte. Bra försäkringsbolag, visa hur ni belönar via bonussystem som Kafka kunde uppfunnit. Backa inte, gå på. Sitt på “torpet” herr Persson och kasta lystna blickar på doktorshattar. Bra USA, trygga oljeförsörjningen i tio år till genom att invandera Irak. Döm inte poliser som använder invektiv (apajävel), men döm barn som uttrycker åsikter (polisgris). Snart är ni ute på den väldigt tunna isen och jag kommer att applådera när ni druttar i allihopa tillsammans. Domen kommer att bli som i Tolvskillingsoperan; vilka skall dö? allesammans! Då kan vi äntligen likt en kommunistisk plansch med ett par blickande mot en gyllne soluppgång i öster se lösningar på mjölkproblemet. Hm, det låter ju vackert och iofs upprepar historien sig, tror dock inte fallet blir så denna gång. Konsumenkooperativ? maybe. Starka konsumentföreningar, troligen. Förändrat livssätt? tror jag dessvärre inte. Större klassklyftor? definitivt. Tills revolutionen kommer väntar jag och eldar mina däck. Amen (P.S Nu när torsken kommit tillbaka till västkusten skall jag göra det mest ekologiska, fiska min egen fisk och äta upp den. Snart nog kommer jag bli förmånsbeskattad för denna gåva som helt obemärkt passerar åtminstone tre beskattningssteg) D.S)

  15. Lördag 11 April 2009

     Maths skriver:

    Min vän i viken: Ja det var fan ord och inga visor det. Jag tror det är dags att jag kommer tillbaka till arbetet snart..

  16. Onsdag 10 Juni 2009

     Barstol » Blog Archive » EU-valet och det ständiga sökandet efter en ny David Lee Roth skriver:

    [...] tyckas för den vane läsaren av mina inlägg) Folkpartiets Marit Paulsen. Jag har skrivit om henne förut, hennes idéer om jordbrukspolitiken och livsmedelshantering har verkligen fallit mig på läppen. [...]

Skriv en kommentar